Efter sidste afsnit af DR2-serien "Den sorte skole", kan følgende konstateres:
Eleverne kunne ikke formulere sig præcist
Eleverne kunné stort set ikke klare de faglige krav
Flere elever mente, at de havde lært mere på 6 uger end på et helt skoleliv
Langt de fleste var ikke i stand til at gennemarbejde en længere matematikopgave
Majoriteten havde ikke indøvet passende arbejds- og studievaner
De allerfleste havde svært ved at huske de simpleste formler og læresætninger
O-level niveaut er karakteriseret ved denne skala:
1-5 Bestået
Under 6 Ikke bestået
Sammenlignet med mine erfaringer som matematik- og fysiklærer kan jeg tilføje følgende om mine elevers generelle standpunkt:
Klassen er splittet i tre næsten lige store dele, de rigtigt dygtige, de meget middelmådige og dem der klarer sig elendigt.
De rigtigt dygtige har gode studievaner, læser på tingene hjemme, arbejder seriøst, følger med i timerne og er velforberedte. De er karakteriseret ved en rimelig grad af selvdisciplin og målrettethed. I gennemsnit ligger disse børn i 9. klasse på 10-11. Havde de gået til eksamen på O-level niveau, så tror jeg de ville have bestået med gennemsnitlig 3-4.
De middelmådige er mest fysisk tilstede, har et lavt tempo, møder ikke altid til tiden, forstyrrer, er ukoncentrerede, læser sjældent på lektier, får sjældent gjort hjemmearbejdet, sjusker med tingene, har ikke gjort sig anstrengelser for at indlære arbejdsprocesser, læresætninger, gode vaner og har meget lidt selvdisciplin. Derudover har de alle store drømme om høje stillinger, som kræver en gymnasial dannelse og nogle meget fagligt krævende studier. Efter min opfattelse utroligt urealistiske i deres selvopfattelse. I gennemsnit ligger disse børn i 9. klasse på 7-9, og bliver rask væk sendt videre til gymnasiet. Havde de gået til eksamen på O-level niveau, så tror jeg de ville have dumpet med gennemsnitlig 8-9.
Endelig er der resten af klassen, med elever som bare ufatteligt fagligt svage, stort set aldrig passer deres skolearbejde, kommer daldrende, snakker, forstyrrer, larmer, aldrig har bøger, hæfter, papirer, skriveredskaber eller noget som helst med. Som ikke efter fire års skolegang fra 6.-9. klasse endnu har købt en kuglepen, en passer eller lineal, vinkelmåler og tegnetrekant. I gennemsnit ligger disse børn i 9. klasse på 5-6, og bliver rask væk sendt videre til de faglige uddannelser. Havde de gået til eksamen på O-level niveau, så tror jeg de ville have dumpet med gennemsnitlig 14-20, hvis den slags ekstremt lave karakterer eksisterede i 50'erne.
Jeg tror, at vi sagtens kunne hjælpe alle tre grupper til en langt bedre skolegang, bl.a. ved at indføre skrappe krav til, hvordan eleverne skulle passe deres skolegang, have tingene i orden og på denne måde få styr på et liv, som for mange derhjemme er fuldstændigt kaotisk, uden rammer og klare regler og en tja-det-går-jo-nok attitude fra de mange voksne som elevernes liv flyder gennem. Lad lærerne få sanktionsrettigheder: Eftersidning, afskrivning, gør-det-om-igen, udenfor-døren, bortvisning og andre muligheder for at gennemføre en sammenhængende, ordentlig og menneskelig undervisning. Der er alt for mange gode ting ved 50'ernes undervsining, som er blevet smidt ud med badevandet. Vi kræver: Back to Basics. Gør alt for, at indlæring og ikke blot læring får en fremtrædende plads i den fremtidige undervisning.
Så ka' de lære det, ka' de!
2. februar 2005
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)





Ingen kommentarer:
Send en kommentar